12/01/2021

# Gece Kitaplığı # Hanife Mert # Kitap Yorumu

Fırçadaki Son Şiir - Bir Orhan Veli Romanı || Hanife Mert

Fırçadaki Son Şiir

Hiçbir şeyden çekmedi dünyada 
Nasırdan çektiği kadar; 
Hatta çirkin yaratıldığından bile 
O kadar müteessir değildi; 
Kundurası vurmadığı zamanlarda 
Anmazdı ama Allah'ın adını, 
Günahkâr da sayılmazdı. 
 Yazık oldu Süleyman Efendi’ye.
     - Orhan Veli - 

   Orhan Veli'nin şiirlerini sever misiniz ? Ben çok seviyorum. Arada okumaktan keyif aldığım şairlerden Orhan Veli . Hayatı hakkında biraz bilgi sahibi olsam da yeterli değildi bildiklerim. Yazar Hanife Mert'in Fırçamdaki Son Şiir kitabında Orhan Veli'yi anlattığını görünce mutlaka okumalıyım dedim. 

   Yazar Fırçamdaki Son Şiir kitabı biyografik roman türünde. Düz biyografidense bu tarz kitapları tercih ediyorum. Olaylara dahil olarak anlatılan şahsiyeti daha yakından tanıdığımı hissediyorum okurken . Sizler hangi türü tercih edersiniz??

    1950 yılında birgün Orhan Veli arkadaşlarının yanından ayrıldıktan sonra karanlık sokakta ilerlerken belediyenin kapatmayı unuttuğu bir çukura düşer . Burada kurtulmayı beklerken bir köpek gelir başına ve havlamaya başlar . Köpek sesini duyanlar onu çukurdan kurtarırlar . Orhan Veli buradan anne ve babasının evine gider . Orada akşam ailece geçmişi yad etmeye başlarlar ve onlarla birlikte biz de geçmişe doğru bir yolculuğa çıkarız...
Orhan Veli

    Henüz küçük bir çocukken şiire ilgi duyan şair üniversitede de Türk Dili ve Edebiyatı bölümünü tercih etmiştir. Üç yıl okumuş ancak devam etmeyip bırakmıştır . O sadece şiirle ilgilenmek istemektedir. Bu nedenle devlet memurluğu görevi de onu rahatsız etmiştir. O masa başı işi değil şiir istemektedir tüm hayatında . Ancak geçinebilmek için de paraya ihtiyaç vardır sonuçta... 

  Arkadaşları Melih ve Oktay ile birlikte şiiri sıkışıp kaldığı dar kalıplardan çıkarmak istemektedirler. Bu nedenle kendi tarzlarını belli eden şiirler yazıp bunlar da dergilerde yayımlandıktan sonra tepkiler alırlar. Onların karşısında olanların sayısı yanında olanlardan fazladır. Garipler denilen bu üç arkadaş yollarından dönmezler. Azimleri takdire şayandır. 

Şiir aşkı uğruna yaptıklarını , dostluklarını okumak çok güzeldi kitapta. Bu kadar emek ve azim karşısında Orhan Veli halk tarafından sevilmiş ancak çoğu dönem para sıkıntısı çekmiştir. Pantolonlarını eskiciye satıp oradan aldığı para ile bir süre geçinmesini okurken üzüldüm şair adına . Hele son zamanlarında çok parasızlık çekmiştir. 

  Çok genç bir yaşta - 36 - yaşında kaybettiğimiz Orhan Veli ile satırlar sayesinde de olsa tanışmak büyük mutluluktu. Okurken arkadaşları olan şair ve yazarlarla karşılaşmak , dönem olaylarının onları ve ülkeyi nasıl etkilediğini okumak kitabı daha da etkileyici bir hale getirmiş. Ben kitabı büyük bir ilgi ve sevgi ile okudum. Orhan Veli'nin şiirlerini sevenler eminim bu kitabı da çok sevecekleridir. 







Fırçadaki Son Şiir
Kitabın Adı :Fırçadaki Son Şiir - Bir Orhan Veli Romanı 
Yazar : Hanife Mert
Yayınevi :Gece Kitaplığı
Sayfa Sayısı : 412

Derler ki; " Dünya sevgi üzerine kurulmuştur." Sevgiyle yeşerir gönüllere ektiğimiz umutlar. Sevgiyle can bulur tüm evren. O öyle güçlü bir duygudur ki Şirin`ine kavuşmak için Ferhat’a dağları deldirmiş, Leyla’sını ararken Mecnun’a Mevla`sını buldurmuş, Yunus Emre’yi Hak ateşiyle diyar diyar gezdirmiş, Orhan Veli’ye de yüzyıllardır süregelen Türk şiir geleneğini kökünden sarsarak hatırı sayılır bir devrim yaptırmıştır.

Orhan Veli, yaşamı boyunca yalnızlık, yoksulluk ve parasızlıkla mücadele ederken bile çok sevdiği şiirle soluklanmayı bilmiş, sevdasıyla yaşama tutunmayı başarmış bir şairdir. O, şiiri yakın dostu Melih Cevdet’in deyimiyle; "âşık olduğu bir kızı sever gibi severdi..."

"Ölürsek biz de iyi adam oluruz." diyen Orhan Veli’nin ölümünün ardından Sabahattin Eyüboğlu’ya teslim edilen özel eşyaları hüzünlü yaşamının bir özetidir. Bunların arasında öyle bir parça vardır ki bu kitaba ilham kaynağı olmuştur.

Şair "Giderayak"/ yazdığı ancak tamamlayamadığı diş fırçasına sarılı "Aşk Resmî Geçidi" adlı son şiiriyle bu kitapta yaşayacaktır. Bu yaklaşımla Orhan Veli’yi bir de, Hanife Mert’in gözüyle, onun hayal gücüyle ve bakış açısıyla okumaya, tanımaya, anlamaya var mısınız?










                                                     

6 yorum:

  1. Orhan Veli'yi yakından tanımak için çok iyi bir kitaba benziyor, tanıtım için teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Garip akımı ve şiirleri aşırı güzeller, kitapta öyle. :)

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Hanife Mert e başarılar dilerim ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Derya Hanım çok teşekkür ederim, sevgilerimle.

      Sil
    2. Sevgili Nilüfer Hanım kitabımın yorumunu burada tesadüfen gördüm. Çok mutlu oldum. Okuyan gözlerinize yorumunuza sağlık. Kitabı yazmadan önce benimde Ünlü Şairimiz Orhan Veli hakkında fazla bilgim yoktu. Lisede ezberlediğim bir kaç şiiri dışında... Özellikle Anlatamıyorum şiirini çok beğenirdim. Bu sevgi şairin neyi anlatamadığını öğrenmek için yaşam öyküsünü araştırdım ve ortaya bu kitap çıktı. Tekrar teşekkürler sonsuz sevgiler..

      Sil
  4. Açıkçası okul yıllarında okurdum kitap tanıtımınız çok güzel teşekkür ederim sizi takibe aldım :)

    YanıtlaSil

Yorumlarınızda link vermemeye dikkat ediniz. Link verdiğiniz yorumları yayımlamıyorum maalesef :(

Web sitemizdeki fotoğrafların, yazıların izin alınmadan kopyalanması, yayınlanması, alıntı olduğu ve kaynağı belirtilmeden bir takım amaçlar için kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri yasasına aykırıdır. İzin alınmadan kopyalanan resim ve yazılarımızla ilgili dilekçe ve dava açma hakkımız saklıdır.