12/24/2018

# Alter Yayıncılık # İvan Aleksandroviç Gonçarov # Kitap Yorumu # Oblomov

Oblomov - İvan Aleksandroviç Gonçarov || Kitap Yorumu

Oblomov - İvan Aleksandroviç Gonçarov


 İvan Aleksandroviç Gonçarov'in en ünlü eseridir Oblomov. Rus yazar İvan Aleksandroviç Gonçarov bir ay gibi kısa bir zamanda romanı yazmıştır . 1859 yılında basılan roman Rusya'da büyük bir ses getirmiş ve neredeyse herkes tarafından okunmuştur. Romanın başarısı bulunduğu ülke sınırlarını hatta zamanı da aşarak günümüzde de en sevilen romanlardan birisi olmuştur.

Romanın bir ay gibi kısa bir sürede yazılmasına hayret eden okurlar için yazar şöyle demiştir: " Bu büyük romanın bir ay içinde yazılması belki de olanaksız bir şey olarak görünür. Ama şu nokta unutulmasın : bu eseri yıllarca kafamda taşıdım ve geriye ancak onu kağıda geçirmek kalmıştı."

 Oblomov'u okuyup bitirdikten sonra ben yazara gerçekten hayran oldum. Kurgu, anlatım , başarı gibi faktörleri bir kenara bırakarak ben okuduğum iki-üç günlük süre içerisinde Oblomov'a zor katlandım . Yıllarca böyle bir karakteri kafada taşımak geçekten büyük bir meziyet ve sabır gerektirir :))


  Tam da çok yorgun olduğumu düşündüğüm ve hiçbir şey yapmak istemediğim bir zamana geldi Oblomov. Kitabın tanıtımını okuyunca "  ohhh ne güzel hayat , keşke bende bütün gün yiyip içip yatsam " diye düşündüm. Zaman zaman hepimiz benzer düşünceler geçirmişizdir aklımızdan. Ama Oblomov'u okuduktan sonra " aman uzak dursun dedim. Bir iki gün tembellik iyi de , bir ömür boyu çekilmez doğrusu. Yatak batmaya başlar insana...

Oblomov - İvan Gonçarovr




  Oblomov aile çiftliğini kahyasının yönetimine bırakıp şehre taşınmıştır. Orada bir devlet memurluğu işine girmiş bir süre sonra da bu işin ona göre olmadığını anlayarak istifa etmiştir. Sonrasında ise köyden gelen paraları yiyerek yaşamaktadır. Bütün gün yatıp yemek yiyerek hayatını geçirir Oblomov. Bir şey yapmaz mı bir insan diyorsunuz biliyorum. Oblomov düşünür... Sorunları nasıl çözeceğini , hayatına nasıl yön vereceğini.. Düşünürken yorulur ve yatar. Sorun çözümüne dair bir adım atmaz. Hep erteler yapacaklarını. Düşünmek bile çok yorucudur sonuçta. İyi eğitim almış zeki bir adamdır aslında . Ondaki bu " Oblomovluk" çalışmasına engel olur. Okumak için kitapları vardır , bir sayfa bile okumadan sıkılır. Evi toz içindedir. Temizlik yapılabilmesi için evden çıkması gerektiğinden bu iş de yatar.. Gözünüzde az-çok canlanmıştır sanırım karakter. 

 Zahar ... Kahyası . O da ayrı ilginç bir karakterdir. Hem efendisini çok sever hem de nefret eder. Kendine göre bir düzeni olsa da beceriksiz ve sakardır. 

Ama Oblomov'un sağlığı , hayatı için bütün gece yanı başında uyumadan kalması gerekirse Zahar mutlaka uyuyordu ama bu başka. 

Zahar'la Oblomov yıllardır içlidışlı olmuşlardı. Zahar efendisini kollarında büyütmüştü. Oblomov da onu doymaz iştahlı , çevik ve kurnaz bir delikanlı olarak biliyordu. 

 Evinden çıkmak istemeyen Oblomov'un dostları olduğu gibi dost kılığına girip onu kullanmak isteyenler de vardır. Oblomov ne kadar tembel ise arkadaşı olan Ştolts'un o kadar çalışkan olduğunu görüyoruz. 

 Oblomov'un hayatını okuduğumuz kitapta onun aşk ile tanışmasına da şahit oluyoruz. Aşk bu tembel adamı bile değiştiriyor. Peki bu değişim devamlı olur mu dersiniz.... 

Oblomovlar para harcamaktansa birçok tatsız şeye katlanmaya , hatta onları hoş görmeye razı olurlardı. 

Dönem insanını , çalışmadan köylü ve çiftlikler üzerinden geçinen zenginleri anlatsa da kitap aslında düşününce hepimizin içinde az ya da çok , dönem dönem ortaya çıkan bir Oblomov olduğunu görürüz. Mühim olan farkına varıp hayatımızı ele geçirmesini önlemektir. 

" Hayat, düşünmek ve çalışmaktır." diyordun . " Şöhret aramadan , durmadan çalışmak ve işini yaptığını görerek ölmek. " Hangi köşede unuttun bunları , söyler misin?

1979 yılında çekilmiş bir filmi de mevcut Oblomov'un. Araştırmalarımda benim bulduğum buydu , yeni bir çekim var mı bilmiyorum. Kitabı bitirdiğime göre filmi de izleyebilirim. Sizler için de filmin fragmanını bırakıyorum ... 

Oblomov Film Fragmanı : 








Oblomov - İvan GonçarovKitabın Adı :Oblomov
Yazar :İvan Gonçarov
Yayınevi :Alter Yayıncılık
Orjinal adı : Oblomow
Çevirmen :
Sayfa Sayısı :545


(18Haziran 1812-15 Eylül 1891) Rus yazardır. En ünlü eseri 1859 yılında basılmış Oblomovdur. Simbirsk, şimdiki adıyla Ulaynovskta doğmuştur. Babası zengin bir tahıl tüccarıdır. Moskova Üniversitesinden mezun olduktan sonra 30 yıl boyunca devlet memurluğu yapmıştır. Dostoyevski tarafından kayda değer, itibarlı bir yazar olarak tanımlanmıştır. Anton Çehov kendisinden başarılı bir yazar olarak söz eder. Hiç evlenmemiştir. Dünya edebiyatının en önemli yazarlarından biridir. Eserlerinde; ortam ve karakter yaratmadaki başarısı, işlediği konuların güncelliği ile ünlendi. Büyük başarısına rağmen, Dostoyevskideki psikolojik derinlik, Tolstoydaki perpektif Gonçarovda yoktu. Oblomow isimli eseri, Doğu ile Batı bakış açısının zıtlaşmasını, anlatır.


                                                            Kozmokitap

2 yorum:

  1. Rus yazar stilleri genellikle aynı.. Güzel tanıtım olmuş kaleminize saglik

    YanıtlaSil
  2. Oblomov benim favori klasiklerimdendir

    YanıtlaSil

Yorumlarınızda link vermemeye dikkat ediniz. Link verdiğiniz yorumları yayımlamıyorum maalesef :(

Web sitemizdeki fotoğrafların, yazıların izin alınmadan kopyalanması, yayınlanması, alıntı olduğu ve kaynağı belirtilmeden bir takım amaçlar için kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri yasasına aykırıdır. İzin alınmadan kopyalanan resim ve yazılarımızla ilgili dilekçe ve dava açma hakkımız saklıdır.