11/21/2019

# Herman Hesse # Kitap Yorumu # Yapı Kredi Yayınları

Rosshalde - Hermann Hesse

Rosshalde - Hermann Hesse

"İnsan karşılaştığı olayları çocukluğunda tüm derinliği ve tazeliğiyle yaşar ancak, yani on üç-on dört yaşına kadar, ondan sonra hazırdan yer, çocukluğundaki yaşantılarla beslenir hep."

Siddhartha kitabı ile tanıştım Hermann  Hesse'nin kalemi ile . Rosshalde ise yazarın okuduğum ikinci kitabı . Açık ara farkla Rosshalde'yi daha çok sevdiğimi , beni daha etkilediğini baştan söyleyeyim.

 İnstagramda yaptığımız #1nobel1klasik etkinliği kapsamında okuduk bu ay kitabı . Okumak isteyenler için ilk başta söyleyeyim ki arka kapak yazısını okumayın. Kitap bittikten sonra okuyabilirsiniz çünkü içerik hakkında çok fazla bilgi veriyorlar ki bu çoğu okuyucuyu rahatsız ediyor.

  Kitaba ismini veren Rosshalde bir malikanenin ismi. Kitabın başında yazar öyle bir tasvir ediyor ki işte benim oturmak istediğim ev bu dedim. Evi , arazisini ve herkesten uzak oluşunu çok sevdim. Tam huzur bulunacak bir yer. Bu evde Veraguth ailesi oturuyor. Kitap da bu aileyi anlatıyor. Bay Veraguth bir ressam . Sergilerde resimleri sergileniyor ve uluslararası bir üne sahip . Eşi sessiz , sakin bir ev hanımı. Karakter olarak  Bay Veraguth'un tam tersi diyebiliriz. Bay Veraguth yani Robert her şeyi incelemeyi seven , duygu geçişleri hızlı olan ve çoşkuyu uçlarda yaşayan birisi. Yazar Robert karakterine kendisini yansıtmış .Bu karakter ile birçok ortak özellikleri var. Robert ve eşinin iki oğulları var. Albert ve Pierre. Albert şehir dışında okuyor , küçük Pierre ise yanlarında ...

  Yazar farklı karakterler sahip parçalanan bir aileyi anlatıyor. Kitabı okuduğunuz zaman karakter farklılıkları bir yana Robert'in yaptıklarına çok kızdığımı söylemeliyim. Bir çocuğu annesinden kıskanmak ne demek ? Bunu sanatçı duyarlılığı ya da duygusallığı ile açıklamaya çalışıyor gibi hissetsem de normal bir davranış olmadığını söylemeliyim . Bir de eşi Adele var. Duygularını çok da yansıtmayı sevmeyen bir kadın. Sakin birisi ya da sakin kalmak için elinden geleni yapıyor. Onun da bu evlilikte çok mutlu olmadığı barizdir . İkisi de birbirlerini anlamak için birşeyler yaptılar mı bilmiyorum. Kitap geçmişten çok bahsetmiyor sadece en önemli noktalara değiniyor yazar. Uzakta bir okulda okuyan ve tatilde eve dönen Albert var. Babası ile arası pek iyi değil . Ama yine de sevgiye ihtiyacı olan bir çocuk o. Okudukça ve davranışlarını gördükçe anlıyorsunuz. Bir de küçük Pierre var. Kendine has bir karakteri olan sevimli bir çocuk...

Bu aileyi ve yaşadıklarını okumak beni gerçekten çok etkiledi. Her karakterle çok fazla empati yaptım sanırım çünkü kendimi teker teker tüm karakterlerin hislerini içimde hissettim. Yazar o kadar başarılı şekilde tüm duyguları hissettirdi ki kitap bitince dondum kaldım. Kitabın sonuna da o kadar üzüldüm ki bu konuda hislerimi kelimeler ifade etmiyor. Yaşananlar , yapılanlar ... Aslında hayatta da o kadar küçük ve boş işlere kafa yoruyor ve can sıkıyoruz ki güzel anları kaçırıyoruz. An'ın tadını çıkaralım ve sevdiklerimizle birlikte bolca vakit geçirelim diyorum son olarak .





Rosshalde - Herman Hesse
Kitabın Adı :Rosshalde
Yazar :Herman Hesse
Yayınevi :Yapı Kredi Yayınları
Orjinal adı : Roßhalde
Çevirmen :Kamuran Şipal
Sayfa Sayısı :176


Parçalanmanın eşiğindeki bir aileyi barındıran hüzünlü bir malikane Rosshalde. Ressam baba, mutsuz evliliğinin yarattığı düş kırıklığı içinde "kale"sine çekilmiş, bahçedeki atölyesinde kalırken, piyanist karısı ve onları bir arada tutan son bağ olan küçük oğulları malikanede yaşamaktadır. Küçüğün amansız bir hastalıktan ölmesiyle, aile bir daha birleşmemek üzere dağılır: Baba kendini sanatına adayıp Hindistan'a gitmeye karar verirken, anne büyük oğluyla birlikte belirsiz bir geleceğe adım atar. Rosshalde'nin kapıları, belki de bir daha açılmamak üzere kapanır.

Hermann Hesse'nin 1914'de kaleme aldığı Rosshalde, yazarın kendi yaşamından izler taşıyor: Ressamlık, Hesse'nin sanatçı kişiliğinin bir parçasıydı. Doğu kültürüne yakınlığıyla tanınan Hesse 1911'de uzun bir Hindistan yolculuğuna çıkmış, 1919'da ise ilk karısından ayrılmıştı.Oysa romanın yayımlanması üzerine babasına yazdığı mektupta bambaşka bir dilek saklıydı : " Kitaba konu olan mutsuz evliliğinin tek nedeni yanlış  seçim değil; sorun çok daha derinlerde , bir sanatçının ya da düşünürün evliliğe yatkın olup olmadığında . Bunun cevabını bilmiyorum , ama benim durumum kitaba alabildiğince yansıdı ; burada sona eren bir şey var , umarım gerçek hayatta onunla başka türlü başa çıkabilirim . " 





Hermann Hesse Kimdir ? 

Herman Hesse Hermann Hesse, 1877'de Almanya'nın Calw Kasabası'nda doğdu. İlk şiirini yirmi beş yaşında yazdı. Bunu Peter Camenzind, Çarklar Arasında, Gertrud, Rosshalde, Demian ve diğer romanları izledi. Birinci Dünya Savaşı'nda Alman militarizmini protesto etmek için İsviçre'ye yerleşen, İkinci Dünya Savaşı'nda hem Nazilerin hem de antifaşistlerin ağır eleştirilerine maruz kalan Hesse, bu ortamın, ayrıca sorunlu aile yaşamının ve savaş esirlerine yardım konusundaki yoğun çalışmasının sonucu ağır bir bunalım geçirdi. Jung'un öğrencisi Lang ona psikanaliz tedavisi uyguladı. Lang ile dostluğu Hesse'nin ruhbilime ve Jung'a duyduğu ilgiyi körükleyerek şiirsel iç dünyasını zenginleştirdi. İnsancıllığı, barışseverliği ve insan yaşamını irdeleyen felsefesi, Bozkırkurdu, Narziss ve Goldmund ve Siddhartha adlı romanlarında özellikle belirgindir. Boncuk Oyunu adlı romanından sonra 1946'da Nobel Edebiyat Ödülü de alan Hesse'nin Doğu edebiyatına ve mistisizmine düşkünlüğü, ayrıca bireysel bunalımlara çözümü Doğu felsefesinde arayışı, 1960 yıllarında canlanan Budizm ve Zen Budizmi akımlarının da yardımıyla özellikle Amerikan hippi gençliği arasında en çok okunan yazarlar arasına girmesine neden oldu. Hermann Hesse, 1962 yılında İsviçre'nin Montagnola Kasabası'nda öldü.


                                                     

5 yorum:

  1. Dışta ipucu olmasını bende istemiyorum
    Küçük paragrfalar olabilir ama özet olmamalı
    tanıtım için editöre teşekkür ederiz

    YanıtlaSil
  2. Hesse den "Çarklar Arasında"yı okudum ve çok beğenmiştim. Rosshalde ise gerek sizin yorumunuz gerekse tanıtım yazısında normal bir vaktimde olsa kaçırmayacağım bir kitaptı, ancak şu aralar hüzünlü kitapları kaldıracak psikolojiye sahip değilim. Yine de, kitabı kesin okuyacaklarım arasında not ettim. Şu aralar, bol bol "Seksenler" izliyorum. Kavgaları, yoklukları olsa da kalabalıklar çünkü.

    YanıtlaSil
  3. Yazarla hiç tanışmadim Bu kitabı okuyarak tanışabilirim

    YanıtlaSil
  4. Hermann Hesse çok okumak istediğim bir yazar. Gel gör ki okuma listemden neyi okuyacağım şaşırdım 🤣

    YanıtlaSil

Yorumlarınızda link vermemeye dikkat ediniz. Link verdiğiniz yorumları yayımlamıyorum maalesef :(

Web sitemizdeki fotoğrafların, yazıların izin alınmadan kopyalanması, yayınlanması, alıntı olduğu ve kaynağı belirtilmeden bir takım amaçlar için kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri yasasına aykırıdır. İzin alınmadan kopyalanan resim ve yazılarımızla ilgili dilekçe ve dava açma hakkımız saklıdır.