7/20/2017

# Doğan Kitap # Kitap Yorumu # Metin Köse

Aç Kapıyı Ben Geldim - Metin Köse || Kitap Yorumu

Aç Kapıyı Ben Geldim - Metin Köse

Zonguldaklı yazar Metin Köse'nin Doğan Kitaptan çıkan yeni kitabı Aç Kapıyı Ben Geldim.

Mübadele yıllarında zorla Safranbolu'dan göç ettirilenleri anlatıyor kitabında yazar.

Kitapta anlatılan sadece zorla göç ettirilenler mi? Tabii ki değil. Göç ettirilenler , ayrılanlar, dostluklar, komşuluklar, aşklar ....

  İki tarih arasında gidip geliyor kitap. 1924 ve 2014 . Çoğu yerde bir bölümün bittiği cümleyle diğer tarihte diğer bölüm başlıyor . Bu tarz yazması yazarın çok daha etkileyici olmuş bana göre.

2014 Bölümün sonu:
   Ve Balzac kendini tutamayıp söylendi:
" İşte o ! Yemin ederim o!"
Mayıs 1923 
" İşte o ! Yemin ederim o!"
Bu söz ansızın ağzından çıkıvermiş , çıkar çıkmaz da korkuyla etrafına bakınmıştı Yordan. 

1924 yılında mübadele ile göç edenlerin göçüyle başlayan kitap bir sene öncesine dönerek bize olayları ayrıntıları ile anlatıyor. Safranbolu'da yaşayan müslüman ve hristiyan halkın dostluğu ve burada yaşayan hristiyanların da Türkçe dışında bir dilmediklerinden , kurtuluş savaşında Kuvvayi Milliyeye yardım ettiklerinden bahsediliyor. Bu günlük yaşam koşturmacasında da filizlenen bir aşktan: Yordan ve Güldane'nin aşkından bahsediyor bize. Lozan ile alınan mübadele kararı ile Safranbolu'da yaşayan hristiyan nüfus Yunanistan'a göçe zorlamıyor. İstemeseler de vatanı olarak Türkiye'yi görseler de gitmek zorundadırlar. Evlerini , eşyalarını , dostlarını ve gözü yaşlı sevenlerini arkada bırakıp gitmek zorundadırlar...

Aç Kapıyı Ben Geldim - Metin Köse

  2014 yılında ise bir kültür turu ile Safranbolu^yu gezmeye gelen bir grubu konuk ediyoruz evlerimize. Rehber, Murat , Tekin, Filiz ve eşi Andon'un sohbetlerine tanıklık ediyoruz. Turda Japon ve Güney Korel,i turistler olsa da kitapta ana konu bu grup oluyor. Tekin bir yazar , Murat bir şair. Onların ve bu tur sayesinden birçok detay öğrendim Safranbolu hakkında. Bu tur ile birlikte beni de gezdirmiş yörenin tarihi atmosferi hakkında bilgi sahibi yapmış oldular. Ayrıca Balzac hakkında da bilmediğim detayları öğrenmiş oldum. Yani tam anlamıyla bir kültür turu idi.

   Efsaneye göre ; Yörük  Beyi'nin oğlu , Konarı Beyi'nin kızına aşık olur, iki aşık gizli gizli Konarı Gölü'nde buluşurlar. Sonunda Yörük Beyi oğluna Konarı Bey'nin kızını istemeye gider. Konarı Beyi bu evliliğe razı olmaz. " Siz yabansınız göçersiniz!Yarın bir gün göçüp gittiğinizde ben kızımın hasretine dayanamam" der. Araya büyükler girse de Konarı Beyi razı olmaz. Mevsimler değişir. Yörük Obası'nın  göçme vakti gelir. Bakarlar ki Yörük Beyi'nin oğlu ortada yok. Ne kadar arasalar da bulamazlar. Bu arada Konarı Beyi'nin kızının da kayıp olduğu anlaşılır. İki taraf da aramaya çıkar . Bir çoban söyler âşıkların yerini, "Göl kıyısında olabilirler" der. Giderler Konarı Gölü'ne. Kızın yazmasını bulurlar kıyıda. İki taraf da ağlamaya başlar. İşte tam o an bir çift ördek havalanır gölden. Biri yeşil, biri beyaz…

Kitapta yer alan bu efsane beni çok etkiledi. İmkansız iki aşığın sonu. Kitapta da imkansız iki aşık var Yordan ve Güldane....


  Kültür turundaki grubumuz da aslında göründüğü gibi olmadığının sinyallerini veriyor okurken. Filiz'in tuhaf davranışları ve herkesin Safranbolu hakkında çok bilgili olup burayı bilmediklerini söylemesi... gibi.

Aç Kapıyı Ben Geldim - Metin Köse


   Kitabın sonunda bütün sırlar açığa çıkıyor ve biz aşkın nesiller sonrasında bile devam ettiğini anlıyoruz.


  Efsane ile bezeli , gerçeklerden yola çıkarak hazırlanmış bilgi dolu bir kurgu Aç Kapıyı Ben Geldim. Kitaptan aldığım lezzeti anlatamam. Çok tatmin edici bir kitap oldu benim için. Tavsiyemdir...



Kitabın Adı :Aç Kapıyı Ben Geldim
Yazar :Metin Köse
Yayınevi :Doğan Kitap
Sayfa Sayısı :320


   Bir çoban söyler âşıkların yerini, "Göl kıyısına bakın" der. Giderler Konarı Gölü'ne. Kızın yazmasını bulurlar kıyıda. İki taraf da ağlamaya başlar. İşte tam o an bir çift ördek havalanır gölden. Biri yeşil, biri beyaz…
1924 yılında Safranbolu'dan Skydra'ya (Yunanistan) gönderilen 485 hanedeki 3.212 Kıranköylü ile Balkanlardan Anadolu'ya gönderilen yüzbinlerin dramı. Yanlarında bir avuç toprak, bir tutam safran götüren bu insanların izini yaşatan Safranbolu… Ve geçmişin yükünü omuzlarında taşıyan çocukların, torunların hikâyesi… Aç Kapıyı Ben Geldim, yurdunu kaybedenlere, toprağından edilenlere, mübadillere, yarım kalan sevdalara adanmıştır.




                                                            Kozmokitap

8 yorum:

  1. Safranbolu'yu çok severim bitanemm, o sokakları, sıcacık insanları görülmeye değer :) Kitabın konusu ve efsanesi de çok ilgimi çekti bitanem :) Harika yorumlamışsın canım benim emeğine sağlık :))

    YanıtlaSil
  2. Bir Zonguldak'li olarak cok merak ettim kitabi kuzum. Ilk firsatta alacagim 😘

    YanıtlaSil
  3. Safranbolu görmek istediğim yerlerden biri henüz kısmet olmadı gitmek. Öncesinde kitabı alıp okusam hiç fena olmayacak ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncesinde kitabı okuyunca daha bilinçli gezersin bence tatlım:)

      Sil
  4. Bu aralar ćok güzel kitaplar paylastin canim. Instagramdan takip ettim bloglari yeni geziyorum 😊

    YanıtlaSil

Yorumlarınızda link vermemeye dikkat ediniz. Link verdiğiniz yorumları yayımlamıyorum maalesef :(

Web sitemizdeki fotoğrafların, yazıların izin alınmadan kopyalanması, yayınlanması, alıntı olduğu ve kaynağı belirtilmeden bir takım amaçlar için kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri yasasına aykırıdır. İzin alınmadan kopyalanan resim ve yazılarımızla ilgili dilekçe ve dava açma hakkımız saklıdır.