7/03/2017

# İnkılap Kitabevi # Kitap Yorumu # Reşat Nuri Güntekin

Dudaktan Kalbe - Reşat Nuri Güntekin

Dudaktan Kalbe - Reşat Nuri Güntekin

   " Aşkı size kalpte doğup ölen bir şey diye öğretiyorlar Kınalı Yapıncak... Ne fena, ne yanlış bir fikir... Aşkın kalple hiçbir alâkası yok...Aşk, yalnız dudaklarda doğup yaşadıkça bir saadet olur... Onun dudaktan kalbe zehir gibi işlemesine meydan verilmemeli... Ben, çiçeklere "toprağın aşkı" derim Kınalı Yapıncak... Onlar da toprağın dudağında birer öpüş olarak açılıp sönüyorlar... Hangisi toprağın kalbine girmeyi düşünüyor? "

  Reşat Nuri Güntekin en sevdiğim Türk yazarlarından bir tanesidir. Kitaplarının zamanı ve yaşı yoktur. Okuduğum her yaşta yazarın kitaplarından ayrı bir zevk aldım. İnsan psikolojisini bu kadar iyi bilen yazar azdır. Karakterlere verdiği davranışlar ve olayların gidişatı oldukça başarılıdır yazarın. Her ayın 25 inde bir Reşat Nuri etkinliğinde bu ay Dudaktan Kalbe okuduk beraber instagramdan arkadaşlarla. Ayın 25 i bayrama geldiği için ben ancak bayram sonu başlayabildim kitaba fakat bir günde bitti kitap.

   Kitabın tv de dizisi de yayınlanmış fakat ben seyretmediğim için konu hakkında en ufak bir fikrim yoktu . Sadece yazarın tarzını az çok tanıdığım için artık beni hayal kırıklığına uğratmayacağını biliyordum.

   Kitapta Lamia ile Hüseyin Kenan'ın aşkını okuyoruz , artık buna ne kadar aşk diyebilirsek... Hüseyin Kenan babasını küçük yaşta kaybetmiştir. Annesi tarafından zorluklarla büyütülür. Bu hayatta en yakını annesi ve kız kardeşidir. Küçük yaşta çektiği zorluklar nedeni ile içine kapanık ve yaşından önce olgunlaşmış bir insandır. - Bu noktaya kadar Kenan'ı takdir ettim:)) -

    Kenan yıllar sonra ünlü bir müzisyen olunca ve parası çoğalınca değişir. Çocukluğunda yapamadıklarını yapmaya başlar ve o içine kapanık çocuk gider yerine sonradan görme bir çapkın gelir. Davranışları da bir şımarıktır bana göre...  İşte karakter bu noktada sinir olmaya başladım.

    Lamia nam-ı diğer kınalı yapınca. Kimsesiz bir genç kızdır . Akrabalarının yanında kalmaktadır. Onu küçük yaşlarda tanır Hüseyin Kenan. Bir genç kıza dönüştüğünde ise onu baştan çıkarırı Kenan. Yaptığı davranışın sonucunda nişanlısından ayrılıp Lamia ile evlenmek istediğini söyler fakat Lamia gururlu bir kızdır ve böyle bir şeyi kabul etmez....

    "Biz, birbirimizi sevmiyoruz Lâmia, inan bana küçüğüm... Sade küçük bir sergüzeştle gönlümüzü, gözlerimizi, dudaklarımızı eğlendirdik... O kadar... Bu hatıra için dökeceğim üç beş damla yaş ıstırap sanma... Şimdi kendi dudaklarında bana cevap ver... Beni sevmiyorsun değil mi? Bu, sade masum bir gönül eğlencesinden ibaret..."


  Onu sevmeyen bir adamın acımasını istemez , karnında minik bebeği ile bir akrabalarının yanına sığınır ve etrafa dul olduğu söylenir....

    Lamia'nın başına gelenler beni çok üzdü. Bir hata iki taraflı yapılır fakat sıkıntının çoğunu tek tarafın çekmesi haksızlık:(( Lamia'ya kitabın başında kızsam da sağlam duruşu ve onurlu hareketleri onu sevmemi sağladı. Kenan için aynı şeyleri söyleyemeyeceğim ve başına gelenleri hak etti bence...

   Kitabın sonu beklentimden farklı olarak bitse de ben bu sonu çok sevdim. Sonu hakkında sizlere çok fazla şey söylemek istemiyorum ancak bana göre herkes hak ettiğini buldu :DDD

  Temmuz 25 te Ateş Gecesi'ni okuyoruz her ay bir Reşat Nuri etkiliğinde. Sizleri de beklerim ...




Dudaktan Kalbe - Reşat Nuri Güntekin
Kitabın Adı :Dudaktan Kalbe
Yazar :Reşat Nuri Güntekin
Yayınevi : İnkılap Kitapevi
Sayfa Sayısı :227


'Dudaktan Kalbe', özellikle örf tanıtımı ve kişilik canlandırımında başarılı, duygusal, ve sevgi dolu bir roman. Açık, yalın ve gösterişsiz bir anlatışla ve temiz bir İstanbul Türkçe'siyle geniş kitlelere seslenebilen yazarın, ilk ve en ünlü romanı Çalıkuşu düzeyinde bir kitap. Şarkılara,filmlere, nostaljik romantizmimize bolca konu olmuş aşkların unutulmaz romanlarından biri.





Reşat Nuri Güntekin Kimdir?

Reşat Nuri Güntekin
Çalıkuşu kitabıyla tanınan Reşat Nuri Güntekin, 25 Kasım 1889 yılında İstanbul’da doğdu. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın en önemli isimlerinden biri olan yazar, roman dışında tiyatro ve alanlarında da eser ortaya koydu. Yazarlığının yanında müfettişlik de yapan yazar, Anadolu’yu gezmiş ve Anadolu insanını, ve Anadolu’daki insanların birbirleriyle ilişkisini yakından inceleyebildi ve bunları eserlerinde kullandı.

Edebî hayatına I. Dünya Savaşı yıllarında başlayan Reşat Nuri Güntekin, 1922 yılında yayımlanan Çalıkuşu eseriyle adından söz ettirmiştir. “Çalıkuşu”, “İstanbul Kızı” adında bir tiyatro oyunu olarak planlandı fakat o zamanlarda oyunun sahnelenmesi olanaksız olunca eser bir roman olarak piyasaya sürüldü. “Çalıkuşu”nun önemi, gerçekçiliğinde yatıyordu ve yazıldığı dönemde ilk gerçekçi roman örneklerinden biriydi. Romanın gerçekçiliği Anadolu’daki sosyal hayatı yansıtmasında yatıyordu.

Reşat Nuri Güntekin “Çalıkuşu”nun başarısının ardından Anadolu’daki müfettişlik görevi ile birlikte Anadolu insanını yakından tanıdı ve buradaki gözlerimlerini “Anadolu Notları” adlı kitabıyla anlattı. “Anadolu Notları”, güçlü gözlemleriyle yazarın edebiyat alanındaki ustalığını ortaya koyuyordu.

Reşat Nuri Güntekin kitapları, yalın diliyle ve Türk konuşma dilinin zenginliğini yansıtan eserler olmasıyla ön plana çıkmaktaydı.

“Yaprak Dökümü” adlı kitabında dönemin aile yaşantısına değinen yazar, eserde Ali Rıza adındaki bir aile reisinin çocuklarının hataları nedeniyle çektiği sıkıntıları anlattı ve dönemin gençlerinin eğlence hayatına düşkünlüğünden ve başka bir takım toplumsal sebepler nedeniyle parçalanan ailelerden bahsetti.

“Acımak” adlı eseriyle dönemin Türk eğitim yaşantısına ışık tuttu.

Kitapları filmlere ve dizilere uyarlanan Reşat Nuri Güntekin, akciğer kanseri teşhisi nedeniyle Londra’ya tedavi olmaya gitti; fakat 7 Aralık 1956 tarihinde vefat etti. Yazarın mezarı İstanbul, Üsküdar’daki Karacaahmet Mezarlığı’na defnedildi.


Reşat Nuri Güntekin'in Okuduğum Diğer Kitapları :

* Çalıkuşu

* Kızılcık Dalları



                                                                  

4 yorum:

  1. Yıllar önce okumuştum. Reşat Nuri'nin dilini seviyorum.Emeğinize sağlık.:)

    YanıtlaSil
  2. Sanıyorum televizyonda bunun dizisi de olmuştu.Reşat Nuri Gültekin'i ben de severim :)

    YanıtlaSil
  3. Bende cok uzun zaman once okumustum. Dizisi de vardi ama cok izledigim soylenemez.. bu kitabi kutuphaneme alicam kuzum. Emegine saglik😚

    YanıtlaSil
  4. bu aykine ben yetişemedim, yani hazirana. Temmuzda inşaallah :)

    YanıtlaSil

Yorumlarınızda link vermemeye dikkat ediniz. Link verdiğiniz yorumları yayımlamıyorum maalesef :(

Web sitemizdeki fotoğrafların, yazıların izin alınmadan kopyalanması, yayınlanması, alıntı olduğu ve kaynağı belirtilmeden bir takım amaçlar için kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri yasasına aykırıdır. İzin alınmadan kopyalanan resim ve yazılarımızla ilgili dilekçe ve dava açma hakkımız saklıdır.