2/10/2020

# Cordelia Strube # Kanes Yayınları # Kitap Yorumu

Umuda Uyanmak - Cordelia Strube

Umuda Uyanmak - Cordelia Strube

 "İnsanlar her zaman asla yapmayacakları söyledikleri şeyleri yapıyorlar."

  Geçen sene fuardan aldım kitabı . Okumaya ise ancak vakit bulabildim . Kitaplığımda okunmayı bekleyen kitaplar  arttığı için bu sene fuara kadar onları bitirmeyi ve bu arada kitap almamayı düşünüyorum .

  Fuarda ismi ve kapak görseli ile ilgimi çekmişti kitap . Kapak görseli içimi açmış içinin de çok güzel olacağını hatta romantik , neşeli bir kitap olacağını düşünmüştüm. İki düşüncemde de yanılmış olduğumu kitap ilerlemeye başlayınca fark ettim.

   Kitap iki bölümden oluşuyor . İlk bölümde Harriet ekseninden olayları okurken ikinci bölümde kardeşi İrwin gözünden okuyoruz .

 Harriet altı yaşında , akıllı bir kız çocuğu . Bir kardeşi var beş yaşında İrvin . Kardeşinde hidrosefali var. Doğduktan sonra uzun süre hastaneden çıkamıyor . Hala sık sık hastaneye gitmesi şantını değiştirmesi ye da kontrol ettirmesi gerekiyor. Bunu dışında geçirdiği nöbetler yüzünden çok dikkat etmeleri de gerekiyor. Bu nedenle de İrwin sık sık hastaneye gidiyor. Bu sıkıntılı süreçte babası ile annesi boşanıyorlar . Babası başkası ile evleniyor . Onunla bebek sahibi olmak için tedavi görüyorlar ve para buraya gittiği için ne Harriet'a ne de annesine para vermiyor babası . Annesi ise erkek arkadaşı ile beraber yaşıyor . Sosyal yardım aldığı için kesilecek korkusuna evlenmiyorlar. Bu erkek arkadaş ile Harriet'ın anlaştıkları söylenemez.

   Harriet anne ve baba sevgisine hasret bir çocuk . Baba yeni ailesi ile meşgul . Annesi ise iş ve İrwin'in bakımı arasında sıkışmış durumda. Kimse Harriet'ın da küçük bir çocuk olduğunun ve onun da ilgiye , sevgiye ihtiyacı olduğunun fakında değil. Kendi başına idare edebilir gözü ile bakıyorlar ona. O da farklı resimler çizerek iç dünyasını aktarmaya çalışıyor . Kitabı okurken bu çocuğa çok üzüldüm. Ne kadar akıllı , kendine yeter görünse de aslında daha anne kuzusu o da ... Erkek arkadaş ise ayrı bir vakaydı bana göre .

   İrwin ablasını çok seviyor ve ona çok düşkün. Harriet her ne kadar onun ölmesini istediğini söylese de davranışları ve yaptıkları ile onu ne kadar çok sevdiğini belli ediyor ara ara . O İrwin'e olan ilgiyi kıskanıyor . Ölürse onunla da ilgileneceklerini düşünüyor. Belki de bu yüzden fazla bağlanmaktan da kaçınıyor olabilir .

  Kitap duygusal ve çok dokunaklı idi. Okurken üzüldüm ve ebeveynlere çok kızdım . Hasta bir çocuk aileyi çok yorar , yıpratır ve zorlu bir süreçtir . Hele de bu ailenin yeterli parası yoksa .... Fakat  evdeki diğer çocuğu neredeyse unutmak , onu başıboş bırakmak affedilemez bence. Sadece ona kızmak , kısıtlamalar getirmek iyi aile olmak değildir . Bütün gün çocuğu sokağa salmak da ona iyi bakmak anlamına gelmez . Kitabı okurken neler hissettiğini az çok tahmin edebilirsiniz. Harriet zor bir çocuk , tamam , ama onu bu hale yaşadıkları ve ailesi getiriyor.

Kitabın yarısına gelince şok etkisi yaratacak bir olay gelişiyor. Bu beni çok üzdü . Diğer yarısında da farklı olaylar bizi bekliyor . Bu bölümde de yazar farklı bir toplumsal gerçekliğe dikkat çekiyor . Bu durumu yazmak ve kitaptaki etkiyi azaltmak istemiyorum.

  İki gün gibi kısa bir sürede kitabı okuyup bitirdim. Ben sevdim kitabı . Duygusal bir kitaptı .



Umuda Uyanmak
Kitabın Adı :Umuda Uyanmak
Yazar :Cordelia Strube
Yayınevi :Kanes Yayınları
Orjinal adı :On the Shores of Darkness, There Is Light
Çevirmen : Nil Bosna
Sayfa Sayısı :496


Irwin 5 yaşında. Puding yemesi yasak. Hayatta tek sevdiği şey ablası. Harriet 11 yaşında. Sarı bukleleri var. Hayatta tek istediği şey kardeşinin ölmesi. Akıl almaz hayal gücüyle yaptığı resimler ve hayata karşı sıradışı bakış açısıyla Harriet'in dünyasına adım attığınızda, kendinizi hayatın tüm zorluklarına rağmen umudun asla tükenmediği, yaşamak için her zaman bir sebebin olduğu bir yolculuğun içinde bulacaksınız. Bu iki kardeşin bazen nefret bazen de sevgi dolu öyküsü, yaşamın ta içinden okurun kalbine uzanıyor ve orada iz bırakıyor. Babası dönünceye kadar saatler geçmiş gibi geldi. Harriet ejderha resmini yapmaya isteksizdi. Babası menekşe rengi kapıya yaslandı ve resme dikkatle baktı. "Vay canına. Alevleri sevdim." "Alev püskürtüyor çünkü o mutlu bir ejderha." diye açıkladı Harriet. "Mutsuz ejderhalar alev püskürtemez."

"Kanada'nın yeni Alice Munro'su!"
-Toronto Star-

"Strube'nin her şeye rağmen yaşamak için bir sebep olduğunu gösteren mucizevi anlatımı bu kitabı okuyan herkesin kalbinde umut tohumları yeşertiyor."
-National Post-





Cordelia Strube Kimdir ?

Cordelia Strube
1960 Kanada doğumlu yazar.  CBC edebiyat yarışmasını kazanan ve Toronto Sanat Vakfı Ödülü'nü kazandı, Governor General’s Ödülü, Trillium Book Ödülü, WH Smith / Books Kanada'da İlk Roman Ödülü ve Prix Italia için aday gösterildi ve Scotiabank Giller Prize için  listeye alındı.  Strube,  ACTRA Nellie Ödülü için iki kez finalist ve ReLit Ödülü için üç kez aday gösterildi. Toronto'da yaşıyor.







                                                     

2 yorum:

  1. bu kadar duygusal bir kitabı sanırım okuyamam dayanamam

    YanıtlaSil
  2. Tavsiyeniz için teşekkür ederim, listeme ekledim.

    YanıtlaSil

Yorumlarınızda link vermemeye dikkat ediniz. Link verdiğiniz yorumları yayımlamıyorum maalesef :(

Web sitemizdeki fotoğrafların, yazıların izin alınmadan kopyalanması, yayınlanması, alıntı olduğu ve kaynağı belirtilmeden bir takım amaçlar için kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri yasasına aykırıdır. İzin alınmadan kopyalanan resim ve yazılarımızla ilgili dilekçe ve dava açma hakkımız saklıdır.